FrieslandCampina heeft vorig jaar een verlies van 149 miljoen euro geleden. Het zuivelconcern verkocht minder melk, kaas en andere zuivelproducten, doordat mensen minder te besteden hadden. Tegelijkertijd had FrieslandCampina last van lagere marktprijzen en maakte het bedrijf hoge reorganisatiekosten.

De gemiddelde prijs voor leden-melkveehouders kwam afgelopen jaar uit op 48,08 euro per 100 kilogram, een daling van ruim 16 procent vergeleken met een jaar eerder.

De leden-melkveehouders krijgen voor hun melk garantieprijzen van FrieslandCampina. Maar het bedrijf kwam vorig jaar in de problemen door die opzet, omdat de marktprijzen nog sterker daalden dan de aan melkveehouders gegarandeerde prijzen.

Door de druk op zowel de verkoopvolumes als de prijzen daalde de omzet van FrieslandCampina in 2023 met ruim 7 procent naar 13,1 miljard euro.

Grote reorganisatie bij FrieslandCampina

Het nieuws volgt op de aankondiging van een grote reorganisatie bij FrieslandCampina, waarbij in twee jaar 1.800 van de 22.000 banen bij het zuivelconcern verdwijnen. Ruim de helft van deze banen schrapt het bedrijf in Nederland.

De meer dan 15.000 leden-melkveehouders die uiteindelijk eigenaar zijn van het zuivelconcern krijgen ook geen contante nabetaling, wat te vergelijken is met dividend. "Een teleurstelling, zeker gelet op de gestegen kosten voor onze leden en de kosten voor verdere verduurzaming op het boerenerf", stelt topman Jan Derck van Karnebeek.

LEES OOK: Stikstofprobleem in de landbouw wordt niet erger, maar er is ook geen verbetering, blijkt uit jaarcijfers